Пасажир вважається безквитковим, якщо під час перевірки у поїзді Укрзалізниці у нього не було паперового чи електронного квитка та документів, що засвідчують особу, а також документів, що підтверджують право на пільговий проїзд. Якщо у пасажира на руках квиток з помилками в даті та напрямку (в імені та прізвищі допускається до трьох помилок), він вважається безквитковим.
Якщо пасажир виявляється безквитковим, йому потрібно виконати певні дії. Такий пасажир зобов'язаний сплатити штраф і здійснити оплату за проїзд від станції відправлення до станції прибуття. Якщо пасажир відмовляється оплачувати передбачений штраф та вартість проїзду, він має зійти з поїзда на найближчій станції для подальшого оформлення вартості проїзду та складання протоколу про адміністративне правопорушення відповідно до встановленого порядку Укрзалізниці за участю представників правоохоронних органів.